صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
سینما هفت
www.7tv3.com
محمد دارآفرین دوشنبه یکم فروردین 1390
جایگزین وبلاگ سینما هفت سینما 360 در بلاگفا:

www.cinema360.blogfa.com


این وبلاگ هیچ ربطی به برنامه تلویزیونی شبکه سه هفت نداره و اسم وبلاگ ما سینما هفت میباشد


مطمئنم «از ما بهترون» یکی از افتخارات بازیگری‌ام خواهد بود.
متاسفانه در سکانس پایانی فیلم «از ما بهترون»، «نسیم» مونولوگ‌های بسیار زیبایی دارد که در حال حاضر حذف شده و من از این اتفاق شوکه شده‌ام و ناراحتم. هفتمین قسمت از سریال «قلب یخی» که با الناز شاکردوست، حمید فرخ‌نژاد و حضور امین حیایی به کارگردانی محمدحسین لطیفی ویژه شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود به صورت گسترده در سراسر کشور توزیع شد.
«الناز شاکردوست» یکی از بازیگران این مجموعه که در حال حاضر چند فیلم سینمایی از جمله «فاصله»، «کارناوال مرگ» و «از ما بهترون» را در حال اکران دارد در گفتگویی با بیان اینکه چطور بازی در «قلب یخی» را پذیرفته، در خصوص ورود به دنیای بازیگری در تلویزیون، فیلم « از ما بهترون» و همچنین برخی سوالات دیگر در خصوص همکاری با مصطفی زمانی و پولاد کیمیایی سخن گفته است. بخش‌هایی از این گفتگو که با شماره 58 مجله سینمای امروز انجام شده، بدین شرح است:

چطور شد که بازی در سریال قلب یخی را پذیرفتید؟

سریال «قلب یخی» دارای داستانی سینمایی است و حتی اگر بخواهیم تمامی قسمت‌های سریال را به هم پیوند بزنیم یک فیلم سینمایی ساخته می‌شود و حضور من در این سریال به این خاطر بود که می خواستم کارهای چند قسمتی را تجربه کنم که سریال «قلب یخی» تجربه خوبی برای من بود.

آیا می‌خواهید با بازی در این سریال وارد عرصه سریال و تلویزیون شوید؟

نمی‌توان گفت برای ورود به تلویزیون البته بگویم که برخی از فیلم‌های من در تلویزیون نمایش داده شده است پس من در تلویزیون هم حضور داشتم (با خنده) ولی خب اگر سریال های جالبی برای نمایش خانگی ساخته شود بازی خواهم کرد.

این روزها مشغول بازی در فیلم «اینجا تاریک نیست» هستید، درباره این فیلم برایمان توضیح دهید؟ و اینکه همکاری با مصطفی زمان و پولاد کیمیایی چطور است؟

فیلم «اینجا تاریک نیست» داستان جالبی دارد و حتی چند فیلمنامه را خواندم و اینکه در کنار مصطفی زمانی و پولاد کیمیایی همبازی شده‌ام به این خاطر است که در سینما بازیگران باید حتی یکبار هم که شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند. من در این فیلم در کنار آقای زمانی هستم و ایشان واقعا استعداد خوبی در بازیگری دارند و من سعی می‌ کنم که بتوانم بازی خوبی را در کنار ایشان داشته باشم.

در فیلم‌هایی که از شما به صورت همزمان در اکران هستند فیلم «از ما بهترون» با فروش بیشتری همراه شده است، درباره آن برایمان بگویید؟

این فیلم جدی‌ترین کار من است و من آن را اصلا کمدی نمی‌بینم چون حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد و مطمئنم یکی از افتخارات بازیگری‌ام خواهد بود.

چطور شد که نقش «نسیم» در این فیلم را پذیرفتید؟

زمانیکه فیلمنامه را خواندم احساس کردم این فیلم، فیلم نسل من است، حرفش حرف من است، فیلمی که برای زمان حال ساخته شده است و مطمئنم یکی از افتخارات بازیگری‌ام خواهد بود. هدف ما در این فیلم یک کار بزرگ بود و آگاهانه به این سمت حرکت کردیم. فقط متاسفانه در سکانس پایانی «نسیم» مونولوگ های بسیار زیبایی دارد که در حال حاضر حذف شده و من از این اتفاق شوکه شده‌ام و ناراحتم.

طراحی لباس شخصیتی که بازی کردید کمی متفاوت و عجیب بود، درباره آن برایمان بگویید؟

از جنس طراحی صحنه و لباس کار خیلی راضی ام. این نوع طراحی لباس با شخصیت «نسیم» هماهنگ بود، شلوغی و رنگارنگی لباس‌ها گویای سردرگمی این کاراکتر است و اینکه «نسیم» پر از رنگ های متفاوت است و سعی می کند به یک رنگی برسد. البته استفاده از کلاه به جای روسری نیز برای من بسیار جالب بود.

منبع : سایت خبر آنلاین و سایت سینمای ما
محمد دارآفرین پنجشنبه هشتم مهر 1389

«قهوه تلخ»، شايد راهي ديگر

خبرهاي چند روزه اخير، حاکي از فروش فوق العاده سريال " قهوه تلخ" به کارگرداني و بازيگري مهران مديري است. مشاهده چنين رويدادي که هر از چند گاهي، در يکي از زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي روي مي دهد ذهن هاي کنجکاو را به بررسي و تحليل و تفسير دعوت مي کند. نگارنده نيز در اين مورد ذهنيتي دارد که خلاصه وار آن را مطرح مي کند. رسانه هاي ديداري که اکنون به صورت قانوني، رسمي و پذيرفته شده در حال فعاليت هستند به ترتيب تقدم زماني شامل تئاتر، سينما، تلويزيون و ويدئو تصويرهاي خانگي هستند در اين ميان آخرين مورد يعني سينماي خانواده به عنوان مرجعي براي بازيافت آخرين چرخه سودآوري فيلم هاي اکران شده يا نشده و همچنين سريالهاي نمايش داده در صدا وسيما به حساب مي آمده است. اما آنچه نو و بديع است نمايش سريالي خارج از رويه معمول وعرضه آن قبل از نمايش تلويزيوني و قبول ريسک بالا در صورت عدم استقبال و شکستي سخت براي پديد آورندگان اين سريال است. عدم توافق صاحب اثر با صدا وسيما به هر علتي که باشد آن را بايد به فال نيک گرفت زيرا بن بستي که اين چند ساله اخير بر اثر مديريت انحصاري در اين عرصه فرهنگي به وجود آمده است را به گشايشي نزديک بشارت مي دهد. اکنون کمي بيشتر اين پديده را مورد توجه قرار مي دهيم. اولين موردي که به نظر نگارنده مي رسد، پيامي است که اين گونه حرکت هاي اجتماعي يا فرهنگي در بر دارد که شامل بسته اي از دو معني "نفي و اثبات" يا "نه و آري" است. براي روشن تر شدن اين مطلب به مثالي از تاريخ نزديک مي پردازيم و سپس به بحث اصلي باز مي گرديم. در 12 فروردين 1358، هنگامي که هنوز دو ماهي از عمر انقلاب نگذشته و هيچ کدام از ارکان نظام شکل نگرفته بودند و حتي مقوله اي به نام قانون اساسي وجود نداشت، رفراندومي در ايران برپا شد که سرآغاز پيدايش يک نظام مردمسالار بود، آنها که به ياد دارند رفراندوم شامل دو کلمه "آري" به معناي قبول جمهوري اسلامي و "نه" به معني نفي آن مي بود و بيش از نود و هشت درصد مردم به کلمه "آري" راي دادند. اما گزينه "آري" در بطن خود هم شامل نفي بود هم شامل قبول، نفي همه آن چيزهايي که مردم با تمام وجود خود آن را لمس کرده بودند و آن چيزي نبود جز ظلم و استبداد و در يک کلام، نظام شاهنشاهي و از سوي ديگر قبول عدالت و آزادي در لواي جمهوري اسلامي. بدين ترتيب هر انتخابي در زندگي فردي واجتماعي به معني قبول گزينه اي و دفع گزينه هاي ديگر است آنچنان که يک سکه مي تواند دو رويه با ظاهري متفاوت و در همان حال يک معنا داشته باشد. اکنون به بحث اصلي " قهوه تلخ" باز مي گرديم. استقبال عمومي از اين سريال، نوعي جواب مثبت به انتشار اين اثر تلقي مي شود. اين استقبال حاوي دو پيام همزمان است. اول آنکه مردم هنرمنداني را که سالها براي آن ها زحمت کشيده و آثار معني گرا يا سرگرم کننده و شاد را بوجود آورده اند دوست دارند و جزيي از خاطرات و حتي فرهنگ عامه مي دانند و خواستار ديدن و شنيدن آثار جديدشان هستند تا جايي که حک شدن نام اين اشخاص در کنار يک اثر مي تواند تفکرانگيز، آرام بخش يا نشاط آور باشد."ما با سينما مخالف نيستيم با فحشا مخالفيم" تجسم اين کلام، در تاييد مستقيم امام (ره) در جايي ديگر از فيلم گاو ساخته داريوش مهرجويي است که مهر تاييدي بر فعاليت هاي سينمايي محسوب مي شود. گاه تنها نام اين هنرمند و آثارش مي تواند يادآور سينماي تاثيرگذار و مردمي باشد. ربنا و دعاي سحر شجريان با روزه و رمضان و مسلماني ايرانيان در هم آميخته شده است مردم ما شجريان، ربنا و آوازهاي او را دوست دارند و همچنان آرزوي سلامت و خلق آثار جديد او را مي کنند. بنابراين يک روي استقبال از "قهوه تلخ " قدرداني و تشکر مردم از هنرمندان مورد علاقه اشان است و روي ديگر آن جنبه ناخشنودي از تصميمات مديران فرهنگي است. پنج سال پيش وزير ارشاد قبلي در مدت کوتاه چهار ساله خود قصد تغيير ريل سينما را کرد و مسيري ديگر براي آن رقم زد غافل از آنکه اسلاف بعدي اين راه را کج راهه اي مي دانند که بايد با دست تواناي خود در مدتي شايد کوتاه تر، کاري کنند کارستان و خدا مي داند که اين ريل زيگزاگ، مسافران اين قطار را به کجا خواهد رساند. بعد از آن در هر ايستگاهي تعدادي از سينماگران هر کدام به دليلي از اين قطار پياده شدند يکي از اين ايستگاه ها، ايستگاه صدا و سيما بود. سينماگراني که مجبور به گذران زندگي از راه همين حرفه هستند به اين ايستگاه وارد شدند اگر چه اين محيط کنترل شده است و همه عوامل، مجريان سياست هاي کلان آن رسانه هستند، اما مي توان اميدوار بود که پس از مدتي اين همه ورودي، خروجي همچون "قهوه تلخ" داشته باشد. اين تصميمات وزارتي که جنبه بازدارندگي در آن موج مي زند، همچنان ادامه دارد و شاهد آن نيز توقيف آثار دو هنرمند ارزشمند ديگر، اصغر فرهادي و کمال تبريزي است. اکنون معلوم مي شود آن همه ادعا در مورد رفع توقيف فيلم ها تنها حرکتي براي گريز از عواقب تصميمات غلط و سليقه اي مديران قبلي است و تصميمات جديد نشان از آن دارد که "در همچنان بر همان پاشنه قبلي مي چرخد".

محمد دارآفرین پنجشنبه هشتم مهر 1389

پس از ماجراها و حاشیه‌های مختلف سرانجام «سن پطرزبورگ» فیلم جدید بهروز افخمی با فیلمنامه‌ای از پیمان و محراب قاسم‌خانی از 14 مهر ماه به اکران عمومی در‌می‌آید. فیلمی که امید زیادی به شکستن فضای رکود در سینمای ایران دارد و طبق شنیده‌ها ماحصل کار اثری قابل ستایش در ژانر سینمای کمدی شده است. این فیلم با بازی متفاوت محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی در نقش‌های اصلی و با شرکت امین حیایی، بهاره رهنما، شیلا خداداد، اندیشه فولاوند، امید روحانی و سروش صحت از 14 مهر در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود. پوستر این فیلم را مهدی عزیزی طراحی کرده است که در ادامه می‌توانید ببینید. آنونس این فیلم نیز به زودی از طریق همین سایت منتشر می‌شود. 

       

محمد دارآفرین سه شنبه ششم مهر 1389

امین تارخ و مریلا زارعی به جمع بازیگران «بانوی شهر ما» اضافه شدند

ابراهیم حاتمی‌کیا فیلم‌ سینمایی «بانوی شهر ما» را که یک درام شهری و اجتماعی است به زودی کلید خواهد زد.  بر اساس آخرین اخبار، انتخاب بازیگران «بانوی شهر ما» ادامه دارد و به تازگی امین تارخ و مریلا زارعی به جمع بازیگران این فیلم اضافه شده‌اند.
پیش از این حضور رویا تیموریان، بهروز شعیبی و سیامک صفری در این فیلم قطعی شده بود. همچنین قرار بود گوهر خیراندیش، مصطفی زمانی، طناز طباطبایی و جواد عزتی در این پروژه بازی کنند که به تعویق افتادن چندباره فیلمبرداری این پروژه سینمایی سبب شد خیراندیش انصراف دهد و حضور دیگر بازیگران یاد شده هنوز قطعی نشده است.

دست‌اندرکاران «بانوی شهر ما» این روزها مشغول انتخاب بقیه عوامل این فیلم هستند و قرار است با مهیا شدن شرایط فیلمبرداری فیلم حاتمی‌کیا به زودی آغاز شود. «بانوی شهر ما» فیلم پربازیگری است و طبق گزارش بانی فیلم، این روزها دست‌اندرکاران این فیلم مشغول انتخاب و گرفتن تست از تعداد زیادی از بازیگران جوان هستند.
ابراهیم شیبانی به عنوان مشاور هنری انتخاب بخشی از بازیگران فیلم حاتمی‌کیا را برعهده دارد. «بانوی شهر ما» به نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا مضمونی اجتماعی دارد و تمام صحنه‌های آن در تهران فیلمبرداری می‌شود.
دیگر عوامل تولید «بانوی شهر ما» عبارتند از تهیه کننده: محمد پیرهادی، مدیرفیلمبرداری: فرشاد محمدی، طراح گریم: مهین نویدی، صدابردار: آرش برومند ، طراح صحنه و لباس: سارا سمیعی.
محمد دارآفرین سه شنبه ششم مهر 1389

«سن‌پطرزبورگ» چهارشنبه 14 مهر اکران عمومی می‌شود

سخنگوي شوراي صنفي نمايش از تصويب اكران فيلم سينمايي «نخودي» از هفته آينده و تخصيص يك هفته اكران اضافه به فيلم اكران عيد فطر در جلسه شوراي صنفي نمايش خبر داد. علي سرتيپي سخنگوي شوراي صنفي نمايش با اشاره به مثوبات جلسه امروز اين شورا، گفت: در جلسه امروز شورا، مقرر شد هر پنج فيلم اكران عيد فطر به دليل عدم برخورداري از موقعيت مناسب اكران و بازگشايي مدارس، به مدت يك هفته به زمان اكرانشان افزوده شود.
وي افزود: براساس اين تصميم گيري از چهارشنبه هفته آتي، فيلم‌هاي «ملك سليمان» (شهريار بحراني) در گروه استقلال، «سن پترزبورگ» (بهروز افخمي) در گروه آفريقا و «شكلات داغ» (حامد كلاهداري) در گروه عصر جديد اكران خود را آغاز مي‌كنند.سرتيپي همچنين گفت: قرارداد اكران فيلم «نخودي» (جلال فاطمي) در گروه آزاد ثبت شد و قرار شد كه از هفته آينده به اكران در بيايد.
 «يك اشتباه كوچولو» (محسن دامادي)، «كارناوال مرگ» (حبيب‌الله كاسه‌ساز)، «يك جيب پرپول» (قدرت‌الله صلح ميرزايي)، «از ما بهترون» (مهرداد فريد) و «فاصله» (كامران قدكچيان) فيلم‌هاي اكران عيد فطر را تشكيل دادند.

محمد دارآفرین سه شنبه ششم مهر 1389

ای کاش اخلاق وجود داشت/ پیغام می‌دهند سینما نمی‌خواهند

عباس کیارستمی که قرار بود به‌زودی ساخت «پدر و پسر» را آغاز کند، در واکنش به اتفاقات اخیر سینمای ایران و لغو مجوز فیلم اصغر فرهادی اعلام کرد، فیلم تازه‌اش را در ایران نمی سازد.

عباس کیارستمی، کارگردان برجسته ایرانی که با روزنامه «شرق» گفتگو کرده است، در واکنش به اتفاقات چند وقت اخیر سینمای ایران با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای ساختن فیلم در ایران ندارد و بنا دارد «ناکیسا» را با سرمایه یک کمپانی ژاپنی و فرانسوی در ژاپن جلوی دوربین ببرد، گفت: «قرار بود که فیلم بعدی ام را در ایران بسازم، فیلمنامه ای با نام «پدر و پسر» را آماده کرده بودم، با حامد بهداد برای بازی در نقش اول آن نیز صحبت کرده بودم؛ اما در یکی دو ماهی که در ایران بودم، به نظرم آمد شرایط لازم و کافی برای کار در ایران هنوز به وجود نیامده است».
کیارستمی تاکید کرد، تصمیم فردی و مجموعه اتفاقاتی که در این روزها در سینمای ایران افتاده باعث شده به این نتیجه برسد که فیلم بعدی خود را هم خارج از ایران کار کند.

امنیت شغلی برای فیلمساز وجود ندارد
این فیلمساز مشهور ایران، در توضیح دلایل کنار گذاشتن پروژه «پدر و پسر» با اشاره به «عدم وجود امنیت شغلی در حرفه فیلمسازی» به شرایط پیش آمده برای اصغر فرهادی و لغو پروانه ساخت فیلم وی اشاره و افزود: «هر پروژه ای وقتی شروع می شود تا پایانش شش ماه زمان می برد و در این شش ماه هزاران اتفاق می افتد و هیچ امنیت خاطری برای این مدت وجود ندارد. حتی وقی که مجوز هم می گیریم باز هم این امنیت وجود ندارد. وقتی پروژه ای را این طور ناگهانی متوقف می کنند، این ترس دیگر در همه ایجاد می شود».
عباس کیارستمی با انتقاد از اتفاقات غیر منتظره‌ای روزهای اخیر سینمای ایران، خاطر نشان کرد: «فیلم «قضیه شکل اول، شکل دوم» بهترین جایزه فیلم کودکان آن سال را بدست می‌آورد، اما هفته بعد از آن توقیف شد تا همین امروز. قانون ها در اینجا به روز است و با آمدن آدم های گوناگون قانون ها تغییر می کند. از عمر من چیزی نمانده است و واقعا حوصله سر و کله زدن با مسئولان را ندارم. بنابر این اگر از این امکانی که دارم استفاده نکنم، یک کم بلاهت است دیگر».

حرف های فرهادی، آرزوی یک فیلمساز بود
این کارگردان برنده نخل طلا کن، بار دیگر با اشاره به لغو مجوز ساخت فیلم اصغر فرهادی، گفت:« مثلا همین داستان مربوط به اصغر فرهادی فیلمی که مجوز گرفته بود، بعد ناگهان تصمیم می گیرند آن را متوقف کنند. اصلا باورم نمی شود. چه طور می توان نسبت به ارزش های معنوی یک کار فرهنگی بی توجه بود».

کیارستمی درباره حرف های اصغر فرهادی در جشن خانه سینما که از سوی مسئولان دلیل لغو مجوز فیلم او اعلام شد، اظهار داشت: « این حرف ها آرزوی یک فیلمساز بوده است برای دیگر همکارانش که در ایران نیستند تا درکشور مادری خود فیلم بسازند. ممکن است این حرف آرزوی یک نفر نباشد، اما طبیعتا نباید با فردی که آرزویش شبیه او نیست به شکل تادیبی برخورد کنیم. مثل این می ماند که برای شفای بیماران دعا کنیم و در میان بیماران فرد گناهکاری باشد، ان وقت بیایم و فرد دعا کننده را مجازات کنیم».

وی افزود: «مگر پروژه مربوط به یک نفر است. گروهی در یک فیلم کار می کنند، حتی فرض کنید که یک آدمی خلاف کرده، کسی حق ندارد یک پروژه را بخواباند. آدم با امید و عشق و شور کار فیلمسازی می کند. کار فیلمساری یک کار تجاری صرف که نیست».

لباس ژولیت بینوش فقط بهانه است
عباس کیارستمی درباره اکران «کپی برابر اصل» نیز می گوید: « آقای شمقدری با وجود اینکه یک جایی جسته و گریخته در مصاحبه هایشان حسن نیت نشان دادند، ولی این بار لباس ژولیت بینوش را بهانه کردند. اما سوال این است که مگر در فیلم دیگر من لباس بازیگرها مشکلی داشت؛ این فیلم ها چرا توقیف شدند و تا به امروز اجازه اکران پیدا نکرده اند؟ اینها بهانه است. مطمئنا لباس بازیگران جدیدم را هم بر اساس فیلمنامه و لوکیشن انتخاب خواهم کرد. من نمی توانم لباس بازیگرم را بی توجه به محیط و فارغ از واقعیت زندگی انتخاب کنم».

کیارستمی در ادامه با اشاره به موقعیت ویژه «کپی برابر اصل» برای ارسال به اسکار امساال، گفت: «این فیلم شناسنامه ایران را دارد و این شانس را داشت که از ایران شرکت کند. این یک موقعیت استثنایی برای ایران بود».

کیارسمتی با بیان اینکه اگر فیلمش سه روز می توانست در ایران روی پرده برود، به عنوان یک فیلم ایرانی امکان شرکت در اسکار را پیدا می کرد، خاطر نشان رد: «فرانسوی ها خودشان هم مایل بودند «کپی برابر اصل» به عنوان فیلم ایرانی به اسکار برد و گفته بودند، اگر بشود فیلم در ایران نمایش داده شود، آنها می توانند بقیه کارها را خودشان انجام دهند؛ اما من نمی دانستم از چه کسی باید این تقاضا را بکنم».

وی ادامه داد: «الان در ایران تصمیم های فردی حتی در جایی که تصورش را نمی شود کرد، جایگزین تصمیمات گروهی و صنفی شده و هیات انتخابی نیست. جایی که شما می‌دانید جواب خواسته تان«نه» است، هوشمندی در این است که خواسته را مطرح نکنی».

دارند پیغام می دهند که سینما نمی خواهند
عباس کیارستمی در ادامه، افزود: « اینها دارند پیام خودشان را می دهند و می گویند سینما نمی خواهند؛ من این پیام را گرفتم و می گویم شما سینما نمی خواهید، باشد ولی من سینمای خودم را دارم و امکانات خودم را هم دارم و شما نخواهید».

این فیلمساز مشهور جهانی با اشاره به اینکه «کپی برابر اصل» از شانس موفقیت بالایی برخوردار بود افزود: «تهیه کننده دلش می خواست فقط سه روز در ایران اکران شود. اما آنچه مسلم است صحبت امروز ما در بی قانونی است. هیچ قاعده وجود ندارد. حداقل ای کاش به جای قانون، اخلاق وجود داشت. اخلاق هم وجود ندارد».

کیارستمی در پایان درباره ساخت فیلم جدیدش در ژاپن نیز گفت: « اسم فیلم «ناکیسا» است که اسم شخصیت اصلی فیلم است. همه عوامل فیلم ژاپنی خواهند بود و من به عنوان کارگردان مهمان در این پروره کار می کنم؛ تهیه کنندگان این پروژه نیز دو کمپانی ژاپنی و فرانسوی خواهند بود. متاسفم که این فیلم به زبان ژاپنی است؛ اما امیدوارم دوستان ایرانی آن را با زیر نویس فارسی ببینند».
محمد دارآفرین سه شنبه ششم مهر 1389

فیلم پشت‌صحنه و تیزر فیلم سینمایی «ملک سلیمان»

«ملک سلیمان» فیلم پر سر و صدا و پرخرج سینمای ایران به روز‌های اکران نزدیک می‌شود. فیلمی از پشت صحنه و همچنین تیزر این فیلم سینمایی را این‌جا دانلود کنید ...

> تیزر فیلم
> فیلم پشت‌صحنه

در ماه‌هاي اخير ثابت شده است كه مخاطب ديگر تمايل به ديدن فيلم‌هاي لوده‌گر و سطحي ندارد

سینمای ما- جواد نوروزبيگي از به تعويق افتادن پي‌ در پي اكران عمومي دو فيلم «پرسه در مه»(بهرام توكلي) و «خاله سوسكه»(نادره تركماني) گلايه كرد. اين تهيه‌كننده سينما در اين باره گفت: اكران عمومي فيلم‌هاي «پرسه در مه»(بهرام توكلي) و «خاله سوسكه»(نادره تركماني) مدام در حال به تعويق افتادن است. قرار بود فيلم «خاله سوسكه» 15 مهرماه اكران شود كه دوباره به تعويق افتاد و قرار احتمالي اين شد كه 12 آبان به اكران عمومي در بيايد.
وي ادامه داد: «پرسه در مه» نيز در نوبت اكران قرار مي‌گيرد ولي متأسفانه به دلايل مختلف، اكرانش ميسر نمي‌شود.
نوروزبيگي اظهار اميدواري كرد: اميدوارم حمايت خاص معاونت سينمايي در خصوص فيلم‌هاي فرهنگي و ارزشمند به گونه‌اي باشد تا بخش خصوصي همكاري لازم را در جهت پخش آنها داشته باشد.
تهيه‌كننده «پرسه در مه» در خصوص شرايط گيشه و اكران فيلم‌هاي فرهنگي اظهار نگراني كرد و گفت: من به عنوان تهيه‌كننده‌اي كه توليداتش در سال گذشته با استقبال اهالي سينما و مطبوعات قرار گرفته و فيلمي توليد كرده كه از بهترين شرايط توليد برخوردار بوده است، انتظار دارم كه اكران مطلوبي نيز براي ديده شدن اين آثار در اختيار داشته باشم.
وي افزود: در ماه‌هاي اخير ثابت شده است كه مخاطب ديگر تمايل به ديدن فيلم‌هاي لوده‌گر و سطحي ندارد و ذائقه‌اش ميل به ديدن فيلم‌هاي فرهنگي دارد. فروش خوب «باد در علفزار مي‌پيچد»، «چهل‌سالگي» و «طلا و مس» اين جريان را ثابت كرده است. اين فيلم‌ها اكنون جايگاه خود را در سينما پيدا كرده‌اند و مخاطب انتظار اكران آنها را دارد. حال سؤال اينجاست كه چرا بايد در اكران آنها تعلل شود؟
نوروزبيگي در انتهاي سخنانش با بيان اين مطلب كه اين دست اتفاقات به بي‌برنامگي حوزه پخش برمي‌گردد، گفت: اميدوارم در اين خصوي فكري اساسي صورت گيرد.

محمد دارآفرین یکشنبه چهارم مهر 1389

تلویزیون یا بقالی... مسئله این است

سحر عصرآزاد: مدتی است یک رسانه نه چندان قدیمی برای اولین بار اقدام به تولید و ساخت مجموعه‌های داستانی تلویزیونی کرده است. مخاطب این سریال‌های جدید که از طریق شبکه رسانه‌های تصویری پخش می شوند، خانواده و مدیوم تعریف شده برای آنها تلویزیون‌های خانگی است.

هرچند سال‌هاست این باکس برای کشورهای خارجی تعریف شده و سریال‌هایی صرفاً برای پخش و توزیع در شبکه‌های خصوصی، ماهواره‌ها و تلویزیون‌های خانگی ساخته می‌شوند، اما کشور ما دیر وارد این گود شد حتی در مقایسه با کشورهائی چون کره، کلمبیا و ...

اینکه چطور این باکس تازه تأسیس می‌تواند ساز و کار و ساختار تولید و ساخت خود را متناسب با مدیوم تعریف شده و مخاطبانش تعیین کرده و تبلیغ و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد، یکی از مهمترین نکاتی است که می‌تواند این تولیدات را تهدید کند.

چراکه وقتی قرار نیست چنین مجموعه‌هائی از تلویزیون رسمی کشور پخش شوند طبعاً از امتیاز اطلاع‌رسانی و پخش گسترده محروم می‌مانند. وقتی هم قرار نیست در سالن‌های سینما اکران شوند شیوه‌های تبلیغاتی مرتبط را از دست می‌دهد و می‌ماند خلاقیت و هوشمندی در باقی روش‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغ و البته نظم در پخش که می‌تواند در اولین گام‌ها مخاطب را با این آثار آشنا و قلاب ارتباطی را برقرار کند.

«قلب یخی» و «قهوه تلخ» دو مجموعه‌ای هستند که آغازگران باکس جدید سریال‌هائی هستند که برای پخش از شبکه رسانه‌های تصویری در نظر گرفته شده‌اند. هرچند مجموعه طنز جدید مهران مدیری یک سری راه‌ها را برای پخش از تلویزیون طی کرد و به بن بست رسید تا این مدیوم جدید را برای ارتباط با مخاطب انتخاب کرد، به نظر می‌آید مجموعه جنایی- تعلیقی محمدرضا لطیفی با پیش‌فرض ورود به شبکه رسانه‌های تصویری تولید و پخش می‌شود.

به همین دلیل است که «قهوه تلخ» با وجود محرکی چون مهران مدیری و مجموعه‌ای از بازیگران نام‌آشنا و البته طنازی‌های سبکی مخصوص به این کارگردان با پذیرش چند ریسک هم‌اکنون شش قسمتش وارد بازار شده است.

نکته اول اینکه نویسنده همیشگی مدیری یعنی پیمان قاسم‌خانی در این کار حضور ندارد و دو نویسنده ثابت گروه او یعنی خشایار الوند و امیرمهدی ژوله نگارش را به عهده دارند. طبعاً چشم‌انتظاری برای حضور خود مدیری در جمع کاراکترهای نمایشی و در میان 35 بازیگر اصلی مجموعه به نظر طبیعی می‌آید بخصوص که طراحی صحنه، لباس، لوکیشن ها و ... کار بسیار حرفه ای است.

همانطور که اشاره شد از آنجا که «قهوه تلخ» از ابتدا برای پخش تلویزیونی تدارک و تولید شده طبعاً یک سری انتظارات مشابه را با خود به همراه دارد مثل اینکه معمولاً با گذر چند قسمت اولیه گرم‌تر و جذاب‌تر شود و مخاطب هم با فضا، قصه و شخصیت‌های متعدد ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند و چه بسا که تغییراتی در برخی خطوط مجموعه ایجاد شود که تأثیر مثبت داشته باشد.

نکته مهم دیگر اینکه حضور مجموعه جنایی- تعلیقی «قلب یخی» در کنار مجموعه طنز «قهوه تلخ» این امتیاز را به گرم شدن بازار مجموعه‌های این رسانه داده که با تنوع مضامین و سبک و حتی بازیگران، مخاطب بتواند انتخاب کند و مطابق با سلیقه خود (و البته با توجه به سبک سنگین کردن جیب خود و اینکه این دو مجموعه حالا حالاها ادامه دارند!) چه بسا هر دو را دنبال کند.

اما همانطور که اشاره شده «قلب یخی» با توجه به اینکه از پیش برای چنین ساختاری شکل گرفته و تولید شده، بسیاری از الگوهای رایج و متداول چنین مجموعه‌هائی را در طراحی داستان، قصه‌گوئی، شخصیت‌پردازی، شیوه روایت، نوع اطلاعات دهی و ... دنبال می‌کند و به نظر می‌آید قلاب محکمی برای درگیر کردن مخاطب داشته باشد.

بخصوص از این وجه که داستان و روابطی را دنبال می‌کند که با توجه به تعریف شخصیت‌ها می‌تواند جذابیتی تازه داشته باشد یعنی روابط بین چند دختر مانکن و یک صاحب مزون و ارتباطات برآمده که قتل و خیانت و خودکشی و ... را به همراه دارد و علامت سئوال های متعددی ایجاد می‌کند.

البته این را هم باید اضافه کرد که به واسطه متمرکز شدن همه مسائل و مشکلات در یک جمع و بین شخصیت‌های ثابت، این نکته می‌تواند از رئالیسم فاصله بگیرد و ... به نظر هم نمی‌آید که قرار بوده واقعگرائی مجموعه به نمایشی بودن آن بچربد.

اما به هر حال «قهوه تلخ» و «قلب یخی» سردمداران یک گام جدید در عرصه تولید مجموعه های داخلی هستند که با شیوه هوشمندانه تبلیغ و اطلاع‌رسانی و پخش منظم، تا این مقطع توانسته‌اند مخاطب را هرچند از سر کنجکاوی برای تجربه این عرصه جدید با خود همراه کنند. طبعاً ادامه این مسیر چه برای این دو مجموعه چه برای دیگر تولیدات این عرصه که می‌تواند رونقی در عرصه تولیدات نه چندان سهل الوصول ایجاد کند، بستگی به یافتن نقاط خالی و کاستی‌های پیش رو و رفع آنها دارد.
محمد دارآفرین یکشنبه چهارم مهر 1389

«بدرود بغداد» برای مخاطب غیرایرانی جذاب خواهد بود

سینمای ما- شاپور عظیمی: به نظر می‌رسد انتخاب فیلم «بدرود بغداد» برای حضور در آکادمی اسکار فی‌نفسه انتخاب خوبی است. کاری به بازی‌های پشت پرده و یا اعمال نظرهایی که در انتخاب این فیلم صورت گرفته است، ندارم هر چند که معتقدم «بدرود بغداد» نیز باید همانند دیگر فیلم‌هایی که برای حضور در آکادمی اسکار انتخاب می‌شوند، از مدار قانونی عبور کرده باشد و قوانین خاص آن از جمله اکران عمومی رعایت کند.

با این حال حقیقتا از بین فیلم های ایرانی نامزد حضور در اسکار «بدرود بغداد» انتخاب مناسب‌تری است. قصه این فیلم روایتگر یک سرباز آمریکایی و معلم عراقی است؛ فضای خاصی دارد و از عناصر و المان‌هایی در این فیلم استفاده شده است که قطعا برای مخاطبان غیر ایرانی جذابیت‌هایی خواهد داشت.

علاوه بر اینکه «بدرود بغداد» اولین فیلم بلند مهدی نادری است. بها دادن به کار کارگردان‌های جوان کشورمان با توجه به اینکه اغلب کارهای آنها نادیده گرفته می‌شود و یا اصلا اکران نمی‌شود، تشویق خوبی است و قطعا برای سایر کارگردان هایی که سابقه زیادی در عرصه فیلمسازی ندارند دلگرمی خوبی است.

فارغ از تمام اما و اگرها دست بر قضا انتخاب یک فیلم ایرانی برای حضور در آکادمی اسکار این بار درست صورت گرفته است و معتقدم که دیگر وقت آن رسیده است که سینمای ما کمی تکان بخورد اما قطعا برای حضور فیلمی در مراسم اسکار به دلیل اینکه حقی از کسی ضایع نشود قطعا باید مشورت‌هایی در خصوص انتخاب فیلم صورت بگیرد.

اینکه آیا در خصوص انتخاب فیلم «بدرود بغداد» مشورتی بین سینماگران صورت گرفته است یا خیر را مطلع نیستم و قطعا عدم مشورت باعث ایجاد سوءتفاهم‌هایی بین سینماگران و مدیران دولتی دست اندکار سینما خواهد شد و هیچ کس از تنش‌های ایجاد شده سودی نمی‌برد و در مجموع این سوء تفاهم‌ها و دلخوری‌ها به ضرر «سینما» تمام می‌شود.

با وجود این کاستی‌ها و برخی دلخوری‌ها، به شخصه انتخاب فیلم اول یک کارگردان جوان برای حضور در آکادمی اسکار را اتفاق مبارکی می‌دانم و این انتخاب برای فیلمسازان جوان احساس خوبی را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه این انتخاب تنها به علت فیلم اول بودن نبوده و خصوصیات فیلم هم بدون شک در انتخاب سهم داشته است.

امیدوارم «بدرود بغداد» در آکادمی اسکار دیده شود و چه بسا که در فهرست نهایی جوایز اسکار قرار بگیرد که البته این پیش‌بینی بسیار خوشبینانه‌ای است.

محمد دارآفرین یکشنبه چهارم مهر 1389

نیما شاهرخ‌شاهی با بی‌احتیاطی ماه‌چهره خلیلی را روانه بیمارستان کرد

سینمای ما- بازیگر فیلم «مصادره» به علت بی احتیاطی بازیگر نقش مقابل خود در یکی از صحنه‌های فیلمبرداری دچار سانحه و راهی بیمارستان شد. در این صحنه قرار بود «نیما شاهرخ‌شاهی» با چراغ قوه ضربه‌ای را از کنار صورت «ماه‌چهره خلیلی» رد کند که در نهایت به خاطر بی احتیاطی وی، خلیلی از ناحیه دست دچار شکستگی شد.
فیلم مصادره به کارگردانی «ایرج قادری» مراحل فیلمبرداری خود را سپری می‌کند و این روزها گروه مجبور است کار را بدون حضور خلیلی ادامه دهد.
گفته می‌شود، خلیلی چندی پیش قرار داد بازی در فیلم «شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی را به امضا رسانده است و فیلمبرداری آن چیزی حدود سه ماه در کرمانشاه طول می‌کشد که با توجه به وضعیت این بازیگر ممکن است نتواند نقش خود را دراین فیلم سینمایی به پایان برساند.
محمد دارآفرین شنبه سوم مهر 1389

«من مادر هستم» به کارگردانی فريدون جيراني از 20 مهر جلوی دوربین می‌رود

باران كوثري، حبيب رضايي، هنگامه قاضياني، فرهاد اصلاني، اميرحسين آرمان و پانته‌آ بهرام در «من مادر هستم» تازه‌ترين فيلم فريدون جيراني نقش آفريني خواهند كرد.  سيدغلامرضا موسوي تهيه كننده «من مادر هستم» ضمن اعلام خبر فوق گفت: پيش توليد فيلم مدتي است كه آغاز شده و انتخاب مابقي بازيگران ادامه دارد.
موسوي با اشاره به مضمون ملودرام اجتماعي فيلم عنوان كرد: تمام صحنه‌هاي «من مادر هستم» در تهران فيلم‌برداري خواهد شد و بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، بيستم مهر فيلم‌برداري را آغاز خواهيم كرد.
وي در پايان عوامل قطعي پشت دوربين را به شرح زير معرفي كرد: مدير فيلم‌برداري: مرتضي غفوري ، طراح چهره پردازي: مهرداد ميركياني، مديرتوليد: محمدرضا منصوري و طراح صحنه و لباس: مارال جيراني.
«من مادر هستم» يازدهمين فيلم جيراني است و در اين ميان چهارمين همكاري مشترك فريدون جيراني به عنوان كارگردان و سيدغلامرضا موسوي به عنوان تهيه كننده پس از فيلم‌هاي قرمز، صورتي و پارك وي است.
محمد دارآفرین شنبه سوم مهر 1389


صحبت‌های حذف‌شده مسعود کیمیایی در برنامه «هفت»

فریدون جیرانی در ابتدای برنامه این هفته «هفت» جملاتی را که در هفته گذشته از مصاحبه «مسعود کیمیایی» حذف شده بود، با وجود داشتن تصویر مصاحبه قرائت کرد. فریدون جیرانی، در برنامه جمعه شب «هفت» که در ساعات انتهایی جمعه شب از شبکه سوم پخش شد، با اشاره به جنجال‌هایی که در مورد برنامه هفته گذشته و مصاحبه با مسعود کیمیایی ایجاد شده بود، گفت: داستان مصاحبه ما با آقای کیمیایی بدون هیچگونه شرط و و شروطی برگزار شد و وقتی با دفتر ایشان تماس گرفته شد، ایشان استقبال کرد و ما به دفتر ایشان رفتیم. وی افزود: ما با حضور در دفتر آقای کیمیایی، با ایشان مفصل صحبت کردیم و ایشان هم برای برنامه ما و دوربین برنامه هفت، درباره تدریس و کارگاه خود، بازی کردند.

جیرانی در مورد مصاحبه با مسعود کیمیایی نیز گفت: طبیعتا تمام بخش‌هایی که از کارگاه ایشان گرفتیم نمی‌شد پخش کنیم و خلاصه کردیم در مورد مصاحبه نیز، همه مصاحبه پخش شد و آن بخش‌هایی هم که پخش نشد در تیزر تبلیغاتی این گفت‌وگو پخش شده بود اما در بازبینی بنابر دلایلی حذف شد!

وی ادامه داد: من بخش‌هایی را که در برنامه قبل پخش نشد برای بینندگان می‌خوانم تا همه بدانند که مشکلی با پخش این جملات نداشتیم؛ «هر حکومتی باید بداند یک نفر با چشمان باز نگاهش می‌کند و آن هنرمند است. تاریخ سیاسی حکومتی را دانستن، رجوع کردن به تاریخ هنر آن دوره است. حکومت‌ها و دولت‌ها باید بدانند که در فیلم‌های هنرمندان هستند، هر دوره‌ای در فیلم‌های ما وجود دارد...»

شایان ذکر است بعد از پخش نشدن این جملات مسعود کیمیایی در برنامه هفت، کیمیایی با انتشار یادداشتی به شدت از این حذف انتقاد کرد و گفت: آقای جیرانی، شما دستور قطع موضوعات یا جمله‌ها را می‌دهید یا بزرگ‌تر برنامه‌هایتان؟ بد نیست اگر شما هستید با دوستان‌تان که شاید من هم از آنها هستم بگویید که شاید بشود به شکل دیگری با دلیل و مدلول‌های آن برخورد کرد و برنامه بدون ضرب خوردن عقاید مصاحبه‌شونده قابل پخش شود. یا برنامه بزرگ‌تر دارد. که یا شما باید سلایق ایشان را بشناسید و عمل کنید یا قول ندهید اما یکباره اصل یک آواز، یک عقیده بر سال‌های رفته و آینده که حق یک سینماگر هفتاد ساله است از برنامه ناپدید می‌شود.

برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم دفاع مقدس معرفي شدند

برگزيدگان بخش‌هاي مختلف يازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در تالار وحدت معرفي شدند.  مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس پنجشب از ساعت 19 تا 23 با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، در اين مراسم برگزيدگان بخش‌هاي نگاه نو، سينماي ايران، كوتاه داستاني، مستند و سينمايي ويدئويي معرفي شدند.


برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
شمقدري از نيويورك پيرامون دو بحث روز سينماي ايران، لغو پروانه ساخت فيلم اصغر فرهادي و معرفي فيلم «بدرود بغداد» به آكادمي اسكار نقطه‌نظراتش را مطرح كرد.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد معرفي فيلم «بدرود بغداد» به آكادمي اسكار با توجه به مقررات اين آكادمي كه بايد فيلم در ايران اكران عمومي شده باشد و حضور در جشنواره‌هاي جهاني گفت:مهمترين موضوع، اكران اين فيلم در آمريكاست و من در اين سفر براي اكران در آمريكا هماهنگ كردم و تا دسامبر (دي ماه ) بايد اين فيلم اكران شده باشد و مهمتر از آن نشان دادن در آكادمي اسكار است كه من اينجا با برخي از اعضاي آكادمي در جريان سفر صحبت كردم و قرار شد بعد از اينكه برگشتم به تهران، فيلم را به همراه اطلاعات بفرستيم.
وي يادآور شد:حداقل بايد يك هفته در آمريكا اكران شود و براي اعضاي آكادمي اسكار نيز به نمايش درآيد.

شمقدري خاطرنشان كرد: من در جريان ديدار با برخي از اعضاي آكادمي اسكار گفتم كه اين فيلم، فيلم متفاوتي است و ما فكر مي‌كنيم شانسي دارد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد گفت: بسيار مهم است كه براي اعضاي آكادمي اسكار بتواني فيلمت را معرفي كني و نظر آنها را جلب بكني. البته مهمتر از آن اين است كه فيلم در فضاي رسانه‌اي اينجا مقداري بازتاب داشته باشد. من با بعضي از ايرانياني كه در فضاي رسانه‌اي اينجا فعاليت مي‌كنند صحبت كردم و قرار شد كه فيلم را براي آنها بفرستم تا در دانشگاه‌هاي لس‌آنجلس به نمايش بگذارند و در مورد مسائل اين فيلم مطلب در رسانه‌ها منتشر كنند.
وي ادامه داد:اين هماهنگي بود كه ما انجام داديم و اميدوارم وقتي كه به تهران برگشتيم مراحل بعدي كه اجراي كار است را پي بگيريم.

شمقدري در مورد لغو پروانه‌ي ساخت فيلم اصغر فرهادي نيز، گفت: اين موضوع به خاطر صحبت‌هايي است كه وي در مراسم جشن خانه‌ي سينما داشت و حرف‌هايي كه ايشان زدند حرف‌هاي جالبي نبودند، پس از آن نيز به ايشان يك هفته‌ فرصت مي‌دهند، حرف‌هايشان را اصلاح كنند اما اين كار را انجام نمي‌دهند و سپس منجر به اين تصميم‌گيري مي‌شود.

معاون سينمايي وزارت ارشاد در پاسخ به اينكه لغو مجوز ساخت يك فيلم در هنگام فيلمبرداري براي اولين‌بار اتفاق مي‌افتد پاسخ داد: ما بطور كلي به سمتي مي‌رويم كه روش‌هايمان كاملا آشكار، شفاف باشد و سعي مي‌كنيم پنهانكاري نداشته باشيم. يعني ملت بدانند كه دليل تشويق يك فيلم‌ساز و دليل منعي كه براي يك فيلم‌ساز ايجاد مي‌شود، چيست.
شمقدري در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر شما اين شيوه باعث ايجاد محدوديت نمي‌شود، پاسخ داد: اگر حرف‌هايي كه شنيده‌ام،ايشان گفتند واقعيت داشته باشد، حرف‌هاي بسيار ناجوري بوده است.
محمد دارآفرین چهارشنبه سی و یکم شهریور 1389

«بدرود بغداد» فیلم منتخب ایران برای معرفی به آکادمی اسکار

فیلم "بدرود بغداد" به کارگردانی مهدی نادری از سوی ایران به آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا برای شرکت در مراسم جایزه اسکار انتخاب شد.  در پی بررسی های انجام شده برای انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار و مطرح شدن چند فیلم به عنوان نامزدهای انتخاب نهایی ، به دلیل سفر معاونت سینمایی به همراه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و همچنین سفر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به خارج از کشور ، طی نامه ای به تاریخ 23شهریور از سوی جواد شمقدری پیگیری این مورد به عهده سید علیرضا سجاد پور مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت حرفه ای گذاشته شد.
علیرضا سجاد پور طی تماسها و مشورت‌های متعدد با دست اندرکاران و اهالی سینما از بین گزینه‌های موجود سرانجام فیلم "بدرود بغداد" ساخته مهدی نادری و به تهیه کنندگی مرکز سینمای مستند و تجربی انتخاب شد. بخشی از دلایل انتخاب این فیلم مضمون ضد اشغال فیلم است که به حوادث اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می‌پردازد وبا وجود فضای مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در کشورعراق که در افکار عمومی جهان موجود است به نظر می رسد این انتخاب توجیه مناسبی دارد.

این انتخاب بر مبنای مشورتهای گسترده با صنوف مختلف سینما صورت گرفته و گرچه گزینه های دیگری نیز موافقانی داشتند اما "بدرود بغداد" با فاصله بیشتری آراء مثبت را به خود اختصاص داد.
محمد دارآفرین دوشنبه بیست و نهم شهریور 1389

نخستین عکس‌های «جدایی نادر از سیمین» منتشر شد

سینمای ما- همزمان با سپری شدن 20 درصد از فیلمبرداری «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ اصغر فرهادی نخستین عکس‌های این فیلم منتشر شد. اغلب بازیگران این فیلم جلوی دوربین رفتند و در چند روز آینده شهاب حسینی و بابک کریمی نیز مقابل دوربین خواهند رفت. «جدایی نادر از سیمین» با بازی لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی​اصغر شهبازی، شیرین یزدان​بخش، کیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می​شود.
این فیلم با فیلمنامه فرهادی و به تهیه​کنندگی و کارگردانی‌ او مقابل دوربین رفته است. فیلمبرداری جدیدترین ساخته اصغر فرهادی پنجم شهریور در خانه‌ای در تهران ‌آغاز شده است و تا دو ماه آینده ادامه دارد.
از جمله عواملی که در پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی را برای ثبت روایت پنجمین ساخته سینمایی‌اش بعد از «درباره الی...» همراهی می​کنند می​توان به محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری، مهرداد میرکیانی طراح چهره​پردازی، کیوان مقدم طراح صحنه و لباس، محمود سماک​باشی صدابردار، هایده صفی‌‌یاری تدوین‌گر، حمیدرضا قربانی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، فاطمه ابوالقاسمی مدیر تولید، مریم نراقی منشی صحنه، حبیب مجیدی عکاس، شیما غفاری مشاور رسانه​ای، کاظم نامنی مدیر تدارکات و نگار اسکندرفر مجری طرح اشاره کرد.

عکس ها در ادامه مطلب

سرمایه​گذاران «جدایی نادر از سیمین» بانک پاسارگارد، نگار اسکندرفر و اصغر فرهادی هستند.


ادامه مطلب...
محمد دارآفرین دوشنبه بیست و نهم شهریور 1389

سفارت کانادا در ایران برای علیرضا امینی روادید صادر نکرد

سینمای ما- سفارت کانادا در ایران برای علیرضا امینی جهت حضور در جشنواره فیلمهای ایرانی تورنتو روادید صادر نکرد. علیرضا امینی کارگردانی که این روزها فیلم سینمایی "هفت‌ دقیقه تا پاییز" وی در شهر مونترال اکران شده گفت: علیرغم اینکه از سوی دست ‌اندرکاران این جشنواره دعوتنامه دریافت کرده بودم اما سفارت کانادا در ایران از صدور روادید برای من خودداری کرده است. این در حالی است که من پیش از این چندین بار به این کشور سفر کرده‌ام.
امینی در ادامه عنوان کرد: مسئولان این جشنواره در کانادا نامه اعتراض‌آمیز خود را به مسئولان سفارت کانادا ارسال کرده‌اند اما آنها بدون آنکه دلیلی برای این کار خود اعلام کنند مانع از ورود من به کشور کانادا شده‌اند.
محمد دارآفرین دوشنبه بیست و نهم شهریور 1389

رویارویی معاونت سینمایی و خانه سينما بر سر کمک مالی به جشن سینمای ایران

سینمای ما- در حالي که مدتي است جدال بر سر وضعيت هيئت مديره خانه سينما بالا گرفته است. پنج شنبه شب جشن خانه بدون حضور هيچ يک از مديران سينمايي کشور برگزار شد. در اين بين برگزار کنندگان جشن خانه سينما عنوان کردند که در محاصره اقتصادي قرار دارند و ارشاد هيچ کمکي به آن‌ها نکرده است. اما وزارت ارشاد ادعا کرد 250ميليون تومان به اين جشن کمک کرده است.

عليرضا سجاد پور در غياب جواد شمقدري که همراه احمدي‌نژاد عازم نيويورک شده ، از انتخاب 21شهريور به عنوان روز ملي سينما (که جشن خانه سينما در اين روز برگزار مي‌شود) انتقاد کرد و گفت: «از ديد من 21 شهريور هيچ ارتباطي به سينما ندارد که آن را روز ملي سينما نامگذاري کردند.»

اين مدير سينمايي معتقد است که بايد با هم‌فکري هم؛ روز ديگري را که مرتبط با سينما باشد و معني و مفهوم سينما را داشته باشد، به عنوان روز سينما تعيين کنيم اما تا آن زمان ما اين روز را گرامي مي‌داريم و جشن مي‌گيريم.

سجاد پور در ادامه با رد اظهارات خانه سينما درباره محاصره اقتصادي و عدم همکاري ارشاد در برگزاري جشن روز ملي سينما اظهار کرد صنوف سينمايي در اين روز؛ جشني را بر پا کردند که ارشاد نيز همکاري لازم را با آنها داشت. مجوزهاي لازم داده شد و در بخش اجرايي نيز کمک‌هايي صورت گرفت تا همکاري لازم صورت گرفته باشد.

وي گفت: «حتي برخلاف سخنان يکي از اعضاي خانه سينما که گفته بود ما در يک محاصره اقتصادي هستيم، چند روز قبل از برگزاري جشن؛ مبلغ 240 ميليون تومان به جشن کمک شد و من تصور نمي‌کنم که اين جشن اين مقدار هزينه داشته باشد.»

سجاد پور همچنين با رد عدم حضور مديران ارشاد در اين برنامه تصريح کرد در جشن چهاردهم حداقل سه نفر از مديران مهم مياني حضور پيدا کرده بودند. مهدي مسعودشاهي به عنوان يکي از مديران اصلي و رئيس سازمان جشنواره‌ها در جشن حضور پيدا کرده بود، اما به دليل آنکه دوستان به دنبال جواد شمقدري بودند؛ تصور شده بود که ارشاد در جشن حضور ندارد.

اظهار نظر سجاد پور درباره کمک مالي ارشاد به خانه سينما براي برگزاري جشن جرقه تنش تازه ميان اين نهاد صنفي و دولت را زد.

فرهاد توحيدي دبير چهاردهمين جشن خانه سينما طي نامه‌اي به سجاد پور با تکذيب کمک 240 ميليوني ارشاد نوشت: «درپي اظهارات عليرضا سجادپور(مديرکل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي) در خصوص کمک 250 ميليون توماني وزارت فرهنگ و ارشاد به خانه سينما؛ بابت جشن سينماي ايران؛ به آگاهي مي‌رساند اظهارات نامبرده کذب محض است.» وي در ادامه پرداخت هاي وزارت ارشاد به خانه سينما را در شش ماهه سال جاري 100 ميليو.ن تومان اعلام کرد.

توحيدي هم‌چنين در ادامه نوشت: «شايان ذکر است از اسفند ماه سال گذشته تا کنون در پي عدم انجام تعهدات معاونت سينمايي به توافق نامه بودجه منعقده خانه سينما و معاونت سينمايي، بنياد سينمايي فارابي در ازاي دريافت چک ( هم چون بازار) طي شش نوبت جمعاً به مبلغ 175ميليون تومان براي تأمين هزينه هاي جاري( حقوق کارکنان،‌قبوض آب ، برق، گاز و ملزومات اوليه اداري) به خانه سينما پرداخت کرده است.»

پس از انتشار اين نامه عليرضا سجاد پور در واکنشي سريع باز هم اظهارات دبير جشن خانه سينما را تکذيب کرد و مصرانه اعلام کرد که چنين مبلغي ازسوي معاونت مالي ارشاد به خانه‌سينما داده شده است.

سجادپور گفت: «وقتي دوستان مي‌گويند محاصره اقتصادي؛ يعني اينکه بودجه‌ي خانه‌سينما صفر بايد باشد؛ درحالي‌که ارشاد درست چند روز قبل از برگزاري جشن و درحالي‌که هنوز اعتبارات خودش به صورت کامل تخصيص نيافته است، 240 ميليون به خانه‌سينما پرداخت کرده است.»

مديرکل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد اعتقاد دارد که؛‌ اظهارنظرهاي بعضي دوستان‌ نشان مي‌دهد که عده‌اي دنبال بحراني نشان دادن وضعيت يا ايجاد بحران‌هاي جديد هستند.

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود

دانلود